Boh - je nepochopiteľný a nevysloviteľný
Štvrtý lateránsky koncil (1215) túto dogmu vyhlásil slovami: „Je len jeden pravý, večný, nezmeniteľný, nemeniteľný, nepochopiteľný, všemohúci a nevysloviteľný Boh“ (DS 800).
Boh je preto nepochopiteľný, lebo „pochopiť“ tu neznamená poznať niečo tak, ako sa vôbec poznať dá, t. j. osvojiť si všetku jeho poznateľnosť. Keďže Boh je nekonečne dokonalý, je aj nekonečne poznateľný. Preto nijaký tvor nemôže Boha úplne pochopiť, lebo nemôže mať nekonečný úkon poznania, ktorým by do seba prijal a osvojil si všetku poznateľnosť Boha. Z toho vyplýva, že aj anjeli a svätí v nebi vidia nekonečného Boha len konečným spôsobom podľa stupňa svojho svetla slávy.
V tejto súvislosti možno citovať profesora dogmatiky Alojza Grosse-Kappenberga, ktorý povedal: Všetky naše pojmy a slová sú konečné a nemôžu nikdy adekvátne vyjadriť nekonečné. To sú ľudské slová, ktorými porovnávacím spôsobom analogicky opisujeme nemysliteľné a nevysloviteľné. To napokon priznali aj teológovia v dávnej minulosti; keď hovorili, že o Bohu možno urobiť len negatívne výpovede. Všetko ľudské a nedokonalé v ňom treba poprieť. Tak dospejeme k výrokom: Boh je neobmedzený, nekonečný, nesmierny, nepochopiteľný. Dávni teológovia vyjadrujú jeho najvyššiu mieru všetkého, čo považujeme za dokonalé tak, že využívajú predponu «vše». Boh je všemohúci, všadeprítomný, vševediaci.
Božia nevysloviteľnosť vyplýva z jeho nepochopiteľnosti. Keďže slovom vyjadrujeme poznanie nejakej veci, a Boha nemôžeme úplne poznať, nemôžeme teda ani úplne povedať, čo je Boh. Božskú bytosť teda úplne pochopiť a vysloviť môže len sám Boh. Pritom rozličné mená a slová, ktorými hovoríme o Bohu, nie sú nepravdivé, sú skutočné, i keď neúplné, pretože len vyjadrujú Božiu bytosť z niektorého z aspektov jej nekonečnej plnosti.
Dôkazy zo Svätého písma:
„Chceš azda vystihnúť Božiu podstatu, obsiahnuť dokonalosť Všemohúceho?“ (Jób 11, 7).
„Pán jak vznešený je, to už ani nevieme, počet jeho rokov zmerať nedá sa“ (Jób 36, 26).
„Aká hĺbka Božieho bohatstva, múdrosti a vedomosti! Aké nepochopiteľné sú jeho súdy a nevyspytateľné jeho cesty! Veď kto poznal Pánovo zmýšľanie?“ (Rim 11, 33-34).
Dôkazy z Tradície:
Sv. Augustín, nedostižný jasnosťou a prenikavosťou ducha, Božiu nevysloviteľnosť vyjadril slovami: „Keby si ho pochopil, nebol by Bohom...“(porov. KKC 230).
„Poznať Božiu veľkosť a velebnosť: Pán je taký vznešený, že prevyšuje naše chápanie...“ (KKC 223; porov. Jób 36, 26).
|